Usługi dronowe Gdańsk-Gdynia-Sopot

Skróty stosowane w terminologii dronów

Mateusz Dron-Rekon

Rola skrótowców jako narzędzia w płynnym operowaniu pojęciami

Technologia dronowa, podobnie jak inne dziedziny nauki czy przemysłu, wytworzyła zestaw skrótowców (akronimów) na potrzeby wewnętrznej komunikacji. Zestawy skrótów służą do kodyfikacji często występujących pojęć, są stosowane w danej grupie zawodowej celem sprawniejszego porozumiewania się, bez konieczności pisania czy wypowiadania dłuższych fraz, których sens i znaczenie są powszechnie znane.

Standardem jest, że takie zestawy publikowane są na wstępie różnego rodzaju opracowań, typu dokumentacje, specyfikacje techniczne, instrukcje obsługi, itp… Stąd też n.p. operator drona, czyli w skrócie UAVO (z ang. Unnamed Aerial Vehicle Operator) powinien zamieścić taki zestaw skrótów na wstępie Instrukcji Operacyjnej (INOP), która jest dokumentem wymaganym dla operatora SBSP jeżeli ten zamierza wykonywać loty w kategorii szczególnej w rozumieniu nowych unijnych przepisów, to jest według standardowych scenariuszy – STS-01 i STS-02.

Kompleksowe zestawienie skrótów wykorzystywanych w branży dronowej

Zestawienie skrótów dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych, oraz ich wyjaśnienia  zarówno w języku polskim jak i angielskim, zawiera poniża tabela wzięta z INOP firmy Dron-Rekon:

Skrót wyjaśnienie angielskie wyjaśnienie polskie
ADIZ Air Defence Identification Zone Strefa identyfikacji obrony powietrznej
AGL Above Ground Level Wysokość nad poziomem terenu
AIP Aeronautical Information Publication Zbiór informacji lotniczych o charakterze trwałym
AMC Acceptable Means of Compliance Akceptowalne sposoby spełnienia wymagań
AO Airspace Observer Obserwator przestrzeni powietrznej
ARC Air Risk Class Klasa ryzyka przestrzeni powietrznej
ASL Above Sea Level Wysokość nad poziomem morza
ATC Air Traffic Control Kontrola ruchu lotniczego
ATM air traffic management Zarządzanie ruchem lotniczym
ATS Air Traffic Services Służba kontroli ruchu lotniczego
ATZ Aerodome Traffic Zone Strefa ruchu lotniskowego
AUP Airspace Use Plan Plan użytkowania przestrzeni powietrznej
BSP Unmanned Aircraft Bezzałogowy statek powietrzny
BVLOS Beyond Visual Line of Sight Lot poza zasięgiem wzroku BSP
C2 Command and Control Dowodzenie i sterowanie
C3 Command, Control and Communication Kierowanie, kontrola i komunikacja
CTR Controlled Zone Strefa kontrolowana lotniska
CU Command Unit Stacja kierowania
CV Contingency Volume Przestrzeń operacyjna
DVR Digital Video Recorder Cyfrowy wideo-rejestrator
DRA Drone Airspace Strefa geograficzna dla dronów
ERM Emergensy Response Manager Kierownik ds. reagowania w sytuacjach awaryjnych
ERP Emergency Response Plan Plan Działań Awaryjnych
ERT Emergensy Response Team Zespół reagowania w sytuacjach awaryjnych
EVLOS Extended Visual Line of Sight Lot w zasięgu wzroku BSP z osobą towarzyszącą
FG Flight Geography Przestrzeń lotu
FIS Flight Information Service Służby informacji powietrznej
FIR Flight Information Region Rejon informacji powietrznej
FTS Flight Termination System Urządzenie zabezpieczające BSP przed opuszczeniem granic operacji
GM Guidance Materials Materiały zawierające wytyczne
GS Grodnu Speed Prędkość względem ziemi
GRB Ground Risk Buffer Bufor ryzyka naziemnego
HMI Human-Machine Interfejs Interfejs człowiek-maszyna
IMU Inertial Measurment Unit Czujniki nawigacji inercyjnej
INOP Operations Manual Instrukcja operacyjna
MCTR Military Controlled Zone Strefa kontrolowana lotniska wojskowego
MRT Military Route Trasa dolotowa do strefy ćwiczeń lotnictwa wojskowego
NOTAM Notice to Air Mission Krótka informacja lotnicza
NSTS Natinal Standard Scenario Narodowy scenariusz standardowy
OSO Operationnal Safety Objectives Cele Bezpieczeństwa
PDRA Predefined Risk Assessment Uproszczona ocena ryzyka lotniczego
RTH Return to Home Powrót do bazy
SAIL Specific Assurance and Itegrity Level Określony poziom pewności i integralności
SBSP Unmanned Aircraft System System bezzałogowego statku powietrznego
SORA Specific Operation Risk Assessment Precyzyjna analiza ryzyka operacji lotniczej
STS Standard Scenario Scenariusz standardowy
TMA Terminal Manoeuvring Area Rejon kontrolowany lotniska
TMPR Tactical Mitigation Performance Requirement Taktyczne środki ograniczające ryzyko
TWR Tower Wieża kontroli lotniska
TOM Take-off Mass Masa startowa statku powietrznego
TRA Temporary Restricted Area Strefa czasowa rezerwowana
TSA Temporary Segregated Area Strefa czasowo wydzielona
UTC Universal Time Coordinated Uniwersalny czas koordynowany
VLOS Visual Line of Sight Lot w zasięgu wzroku BSP
Mateusz Dron-Rekon

Dron-Rekon to firma świadcząca usługi związane z użyciem bezzałogowych statków powietrznych, takie jak fotografowanie czy nagrywanie filmów video z lotu ptaka, jak również inspekcje techniczne miejsc trudno dostępnych. Ponadto firma oferuje szkolenia dla przyszłych pilotów / operatorów dronów oraz możliwość przystąpienia do egzaminu celem zdobycia licencji pilota. Dron-Rekon został założony przez absolwenta Wydziału Lotnictwa i Kosmonautyki Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie, stąd oprócz usług w zakresie ogólnego wykorzystania bezzałogowców, oraz nauki ich pilotażu i eksploatacji, w ofercie firmy znajdują się kursy dedykowane dla funkcjonariuszy służb mundurowych, rozszerzone o wiedzę z takich dziedzin jak rozpoznanie przy użyciu dronów, terenoznawstwo, taktyczna ocena terenu, zasady korespondencji radiowej, planowanie misji, tworzenie procedur operacyjnych.

Przeczytaj także

Nauka obsługi panelu dotykowego gogli DJI Goggles 2 – szkolenia z dronów FPV w Gdyni (woj. pomorskie)

Metodyka nauczania latania BSP na przykładzie drona FPV – ćwiczenia manualnej pracy na goglach DJI Googles 2

Mateusz Dron-Rekon

Gogle w zestawie drona FPV to nieodzowne narzędzie lotów tego typu bezzałogowcami – nie tylko dają podgląd widoku z kamery, ale wyświetlają ustawienia systemu, kamery, ustawienia lotu, oraz mają wbudowane narzędzia do ich ustawiania. Ten artykuł pokazuje, jak krok po kroku nauczyć się gestów na panelu dotykowym gogli DJI Googles 2 sparowanychz dronem DJI Avata, by podczas lotu działać szybko i bezbłędnie. Znajdziesz tu gotowe ćwiczenia i do samodzielnego treningu.

Czytaj wpis
Kontroler DJI RC Motion 2 z opisanymi przyciskami funkcyjnymi

Metodyka nauczania latania BSP na przykładzie drona FPV – ćwiczenia obsługi kontrolera DJI Motion 2

Mateusz Dron-Rekon

Instrukcje obsługi dronów z natury rzeczy ograniczają się do podstawowych informacji technicznych, unikając nadmiernej objętości. Pozostałe źródła wiedzy mają charakter dowolny i nieformalny: platformy szkoleniowe DJI oraz treści tworzone przez indywidualnych twórców internetowych. Te ostatnie często przybierają formę swobodnych narracji wideo, w których brakuje spójności i struktury dydaktycznej. W efekcie wiele ważnych zagadnień pozostaje pominiętych, a sama metodyka nauczania latania dronami FPV – nieukształtowana. Artykuł jest próbą uporządkowania tego zagadnienia, wskazując na przykładzie aparatury DJI RC Motion 2 jak należy zaplanować etapy procesu nauczania, aby szkolenie było kompletne, i nie pozostawiało całej serii dalszych znaków zapytania.

Czytaj wpis
Operator drona podczas szkolenia praktycznego w Dron-Rekon w Gdyni – kurs eksploatacji drona

Metodyka nauczania eksploatacji drona

Mateusz Dron-Rekon

Efektywne i bezpieczne szkolenie z obsługi drona to nie kwestia improwizacji, lecz dobrze przemyślanej metodyki. Artykuł wyjaśnia, dlaczego tak ważne jest rozpoczęcie nauki od dokładnego poznania instrukcji obsługi oraz jakie kroki należy podjąć, zanim wystartuje się dronem w powietrze.

Czytaj wpis